MAHU PERTUNANGAN KUKUH ATAU RAPUH??
Hukum dan Perlaksanaan Hukum
“Saya nak bertunang pakai
sms. Kata ustaz saya, hukumnya sah. Pakai ibubapa makin menyusahkan
saja. Islam itu kan mudah,” kata seorang remaja.
Ramai remaja terkeliru soal hukum dan soal perlaksanaan hukum. Hukum
itu senang diceduk daripada kuliah fikah atau kitab fikah. Perlaksanaan
hukum pula perlukan model atau guru. Buku-buku karangan ulama muktabar
kontemporari banyak membantu dalam hal ini.
Bagaimana
perlaksanaan hukum yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan para
sahabat? Mereka sangat meraikan kepentingan dakwah, kaca mata sosial
kemasyarakatan, budaya setempat dan lingkungan zaman.
Hukum fikah adalah tentang batas minimum. Ada soal lain yang berupa
akidah dan akhlak yang perlu diambil kira. Perlaksanaan hukum yang ideal
ialah perlaksanaan hukum yang menggabungkan ketiga-tiga aspek ini.
Akidah
Islam meyakini Rasulullah SAW itu contoh terbaik. Selongkarlah kisah
pertunangan Nabi SAW. Hampir semua calon isterinya ‘diminta’ dengan
perantaraan orang tengah. Ada juga kisah Rasulullah SAW meminang terus
kepada janda bernama Ummu Hani’ binti Abu Thalib. Itupun pinangan
baginda ditolak. Yang pasti, baginda sangat mendahulukan wali bakal
isteri apatah lagi jika bakal isteri itu seorang gadis.
Akhlak Islam pula amat menitik beratkan berbuat baik kepada orang tua (birrul walidain). Birrul walidain dalam
soal ini ialah memohon restu, berkomunikasi dengan baik dan memberitahu
tanpa berahsia. Sebagai orang tua, mereka sangat ingin menilai dahulu
calon menantunya dan memberi buah fikiran.
Jika anda rasa ianya menyusahkan, bayangkan suatu ketika nanti, anak remaja anda pulang dari sekolah kemudian berkata,
“Ayah, mak, saya sudah bertunang. Pakai sms.”
Hmm, susah tak hati anda tika itu?
Analogi Pak Imam Berkain Samping
Untuk memberi kefahaman lebih jelas tentang hukum dan perlaksanaan hukum, saya bentangkan beberapa analogi.
Bayangkan
seorang Pak Imam datang ke masjid dengan memakai kain samping yang
menutup dari pusat hingga ke lutut. Dia tidak memakai baju. Seluar atau
kain pelikat pun tidak dipakai. Kain samping itu sahaja yang dipakainya.
Makmum asyik berbisik-bisik. Pak Imam tidak peduli. Dia bertakbiratul ihram. Azamnya, dalam kuliah Maghrib nanti, dia akan maklumkan kepada semua bahawa dia melakukan hal itu dengan ilmu hukum fikah.
Segelintir
makmum bersolat di belakang dengan kepala berselirat tanda tanya. Dalam
solat sebelum ini, mata asyik tertumpu pada tempat sujud. Kali ini,
mata mereka nakal membilang bulu roma di betis Pak Imam. Ramai makmum
keluar masjid. Menghidupkan kenderaan lalu mencari masjid lain.
Adakah sah solat Pak Imam tersebut?
Ya, solatnya sah! Dia sudahpun memenuhi tahap minimum menutup aurat.
Menutup aurat adalah syarat sahnya solat. Tapi, adakah perbuatannya itu
boleh mengundang mudarat dan menendang maslahah?
Saya percaya, jika situasi ini berlaku, ramai makmum terpaksa berperang
habis-habisan dengan jiwa mereka untuk berbaik sangka terhadap tahap
‘kewarasan’ imam tersebut. Meskipun dia melakukan sesuatu yang ‘sah’
namun perlaksanaannya tidak meraikan maslahah (perkara yang mengundang
manfaat dan menolak mudarat).
Analogi Ayah Mengahwinkan Kanak-Kanak
Bayangkan
seorang bapa sedang termenung di tangga. Dia risaukan anak perempuannya
yang berusia 6 tahun. Melihat parahnya pergaulan bebas dalam
masyarakat, dia terfikir untuk mengahwinkan sahaja anak perempuannya
itu. Dia lalu membelek kitab fikah untuk mengkaji tentang rukun nikah
dan syarat sahnya.
Suatu
hari, si anak pulang dari sekolah tadika sambil menggalas beg. Tangan
kanannya memegang batang aiskrim dan tangan kiri memegang gula-gula
berbatang. Hingus meleleh keluar.
Ayahnya menunggu di muka pintu dengan seorang lelaki. Apabila kanak-kanak itu tiba, si ayah berkata,
“Ini suami kamu. Lepas salin baju sekolah nanti, ikut dia,” kata si ayah.
“Suami tu apa ayah?” tanya si anak sambil menyedut hingusnya dan ia meleleh semula.
Ibu kepada kanak-kanak itu merah padam mukanya tatkala mendengar
perbualan itu. Dia keluar dari dapur dengan penyudip masih di tangan.
“Eh, bila masa pula anak saya berkahwin? Saya tak izinkan!” katanya dengan nada tinggi.
“Awak jangan sibuk! Awak izin ke tak izin ke, perkahwinan ini sah di
sisi Islam. Jangan lawan hukum. Hukum membolehkan ayah mengahwinkan
anak gadisnya. Ianya sah!”
Ya, perkahwinan itu sah! Izin ibu bukanlah termasuk dalam syarat sah
nikah. Begitu juga persetujuan anak kecil dan batas umur si anak, ia
tidak mempengaruhi sah atau tak sahnya nikah.
Namun, jika situasi ini berlaku, saya percaya manusia serata dunia akan
mengutuk perbuatan si ayah. Protes besar-besaran tidak mustahil boleh
tercetus untuk membela kanak-kanak itu. Tidak kira agama, bangsa dan
negara, semuanya akan seia sekata.
Ini
sebuah lagi contoh orang yang melakukan sesuatu yang ‘sah’ tapi
perlaksanaannya tidak meraikan maslahah dan keadaan zaman yang berubah.
Dia
mungkin merasakan orang lain tidak memahami hukum. Hakikatnya, dia
telah melaksanakan hukum tanpa merujuk kaedah-kaedah sebenar yang diajar
Rasul dalam mempertimbangkan maslahah (kebaikan), mafsadah (keburukan), lingkungan zaman dan sebagainya.
Mahu Yang Rapuh atau Yang Kukuh?
Remajaku sayang,
Jika anda memilih cara bertunang semudah menghantar sms, tidakkah anda membayangkan betapa rapuhnya ikatan itu?
Bayangkan situasi ini:
“Saya suka awak. Saya rasa nak kahwin dengan awak,” seorang lelaki menghantar sms.
“Sayapun suka awak. Sayapun rasa nak jadi isteri awak,” balas si gadis.
“Kalau begitu, kita dikira bertunang. Jangan terima orang lain, tau,” pesan si lelaki.
“Jumpalah mak ayah saya dulu, baru kita dikira bertunang,” pinta si gadis.
“Ustaz saya kata, bertunang itu ialah teruna dan dara berjanji untuk bernikah,” kata si lelaki.
“Eh, apa beza bertunang dengan bercoupling macam kita ni?” keliru si gadis.
“Entah?! Ah, sama je tu!” jawab si lelaki.
“Tapi, ustaz saya kata, antara tujuan bertunang ialah untuk mengetahui
persetujuan wali sebab wali adalah salah satu rukun nikah nanti,” kata
gadis itu.
“Itu zaman dulu.
Kita sekarang dah canggih. Tak perlu cincin, tak perlu hantaran, hantar
sms terus bertunang. Ingat, awak tunang saya! Haram lelaki lain pinang
awak tau,” kata si lelaki.
“Hmm, kalau macam tu, kita putus tunang sajalah sekarang!” tegas gadis itu.
Untuk apa bertunang, jika tidak sampai lima minit? Keliru pula antara bertunang dan berpacaran.
Beginilah
yang terjadi. Jika Islam yang mudah diambil mudah untuk bermudah-mudah,
situasi jadi tambah rumit dan payah. Ikatan pertunangan yang sepatutnya
teguh dengan komitmen keluarga, menjadi sangatlah rapuh.
Seboleh-bolehnya Raikan Adat Selari Syariat
Prof. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi berkata, dipetik daripada buku
Wanita Dalam Fikih al-Qaradhawi, “Pernikahan yang baik itu ialah
pernikahan yang tiada halangan daripada kedua-dua pihak, keluarga,
undang-undang dan adat.”
Begitu juga pertunangan. Banyak adat-adat yang baik yang tidak bercanggah dengan syariat yang elok kita raikan.
Jika ditanya, mana lebih penting antara adat dan syariat? Sudah tentu
jawabnya syariat. Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi
daripadanya.
Namun, jika ditanya adakah adat itu tidak penting? Jawabnya, adat itu penting! Cuma syariat jauh lebih penting.
Jangan
pandang negatif pada semua bentuk adat. Adat yang baik mempunyai
kedudukan istimewa dalam Islam. Ada kaedah syarak menyebut, “Al-Adat muhakkamah.” Bermaksud adat itu boleh memberi hukum.
Contohnya,
adat memberi cincin tidak bercanggah dengan prinsip Islam. Dengan adat
ini, lebih senang untuk mengenal pasti mana satu wanita yang sudah
bertunang atau belum.
Begitu
juga adat memberi hantaran meminang, ia tidak bercanggah dengan
syariat. Bahkan, Islam menggalakkan kita saling memberi hadiah agar kita
saling berkasih-sayang.
Pilihlah Yang Rapuh atau Yang Teguh
Remajaku sayang,
Anda
semua bijak-bijak belaka. Pilihlah mahukan pertunangan yang rapuh atau
yang teguh. Anda boleh memilih sesuka hati. Namun bersedialah menghadapi
impak di kemudian hari.
No comments:
Post a Comment